Alliance

МіО в сфері громадського здоров’я

Урок 11

Забезпечення якості даних

За рекомендаціями ЮНЕЙДС, одним із 12-и компонентів, які забезпечують успішне функціонування системи моніторингу та оцінки, є забезпечення якості даних. Управлінські рішення щодо впровадження нових програм, проектів або інтервенцій базуються на стратегічній інформації та даних, які є доступними у певний час, коли приймається рішення. Тому важливо, щоб ці дані були якісними.

Поняття «якість даних» є комплексним та має відповідати певним критеріям. Світовий Банк та Глобальний Фонд для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією пропонують сім критеріїв для визначення якості даних.

Таблиця 1. Критерії якості даних



































Критерій якості данихВизначення
ВалідністьДані вимірюють те, що передбачалося вимірювати. Валідність допомогає мінімізувати помилки до певної межі, при якій вплив такої помилки вже є незначним.
НадійністьДані збираються за певним порядком та принципом. Це може бути протокол або інший документ, який регулює порядок збору даних.
ПовнотаДані заповнюються у повному обсязі, без пропусків та незаповнених полів.
ДетальністьДані є достатньо специфічними для того, щоб виміряти необхідну інформацію. Наприклад, якщо необхідно використати дані про кількість пацієнтів у розрізі статі, а у формах первинної документації такого розрізу немає, то вони є недостатньо детальними.
СвоєчасністьДані доступні за поточний період, без запізнення.
БезпекаДані мають бути захищені від можливої неправильної інтерпретації або маніпуляції (наприклад, через політичні або фінансові інтереси третіх осіб).
КонфіденційністьПерсональні дані не можуть бути розголошені, що особливо стосується імен, прізвищ, дат народження, адрес та інших персональних даних клієнтів/пацієнтів. Доступ до будь-яких персональних даних має бути захищений (пароль при відкритті електронного файлу, програми, комп’ютера).

 Можливі причини появи неякісних даних:

  • помилки введення;

  • неузгоджені звітні форми;

  • брак стандартизованих процедур;

  • втрачені дані;

  • затримки із звітуванням;

  • неправильне звітування або його відсутність.


Найпоширеніші причини виникнення помилок:

  • помилка кодування;

  • помилка копіювання;

  • внесення даних не в ту категорію (стовпчик, рядок) або зміна порядку внесення;

  • пропуски;

  • арифметичні помилки.


Для забезпечення якості даних, необхідно проводити оцінку якості даних на рутинній основі. Це допоможе виявити слабкі сторони у системі збору та потоку даних та зробити кроки вперед для покращення роботи системи.

Метою оцінки якості даних є оцінити наскільки ефективно збираються та передаються дані та наскільки цей процес відповідає критеріям якості даних.

Завдання оцінки якості даних:

  • верифікувати дані звітів;

  • виявити слабкі та сильні сторони системи збору даних;

  • допомогти вирішити проблеми, виявлені на всіх рівнях потоку даних;

  • покращити якість даних, які використовуються як стратегічна інформація для прийняття рішень.


Згідно з ЮНЕЙДС, існує 12 компонентів системи моніторингу і оцінки.

Таблиця 2. Компоненти системи моніторингу та оцінки (МіО).










































1.      Організаційні структури МіОПерсонал, партнерство та планування

 
2.      Кадровий потенціал МіО
3.      Партнерство з МіО
4.      План МіО
5.      Робочий план МіО та кошторис
6.      Адвокація, комунікація та культура МіО
7.      Поточний програмний моніторингЗбір, перевірка та аналіз даних

 
8.      Опитування та нагляд
9.      Бази даних МіО
10.  Супервізія та аудит даних
11.  Оцінка та дослідження
12.  Поширення та використання данихВикористання даних для прийняття управлінських рішень

 

Зверніть увагу на 9-й та 10-й компоненти системи МіО. Використання баз даних у системі МіО передбачає ефективне використання даних для аналізу. Окрім цього, електронні інструменти та бази даних є запорукою забезпечення якості даних на постійній основі. Використання електронних програм дозволяє зменшити кількість технічних та математичних помилок та погрішностей, які виникають при агрегації даних і формуванні звітів. Тому впровадження електронної системи моніторингу є дуже важливим кроком на шляху до покращення якості даних. Електронні бази даних, в свою чергу, полегшують проведення супервізій та аудиту даних, дозволяючи це швидко і рутинно втілювати.

Література уроку 11

Рекомендована література.

  1. 12 components monitoring & evaluation system strengthening. 2009.  Режим доступу: http://www.unaids.org/sites/default/files/sub_landing/files/1_MERG_Assessment_12_Components_ME_System.pdf

  2. Defining Data Quality Dimensions. Data United Kingdom. 2013. - Режим доступу:


https://www.whitepapers.em360tech.com/wp-content/files_mf/1407250286DAMAUKDQDimensionsWhitePaperR37.pdf

  1. Data Quality Assurance Tool for Program-Level Indicators. PEPFAR. USAID. January 2007.

  2. Data Quality Audit Tool. Guidelines for implementation. S. Agency for International Development (USAID), PEPFAR, Global Fund to Fight AIDS, TB and Malaria. September 2008.

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: