Alliance

МіО в сфері громадського здоров’я

Урок 12

Використання та представлення отриманих даних. Розробка комунікаційної стратегії

Можна виділити наступні шляхи використання даних:

  • покращення розуміння причин проблеми та досягнення консенсусу стосовно шляхів її подолання;

  • виявлення проблем або складнощів;

  • вдосконалення процесу прийняття рішень;

  • підтримка/розробка стратегічних планів, інновацій або реформ у даній сфері;

  • прийняття рішень щодо розподілу ресурсів та планування інтервенцій.


Використання отриманих результатів зазвичай передбачає значну роботу із підготовки та поширення отриманої інформації серед зацікавлених осіб та тих, хто приймає рішення. Саме ефективність обраної стратегії інформування є передумовою ефективних змін.

Одним із основних етапів процесу поширення та представлення результатів є розробка комунікаційної стратегії.

Комунікаційна стратегія включає в себе формулювання основних завдань та шляхів поширення результатів дослідження. В першу чергу необхідно максимально чітко відповісти на наступні запитання:

  • Хто має отримати інформацію?

  • Яка саме інформація необхідна?

  • У якому форматі потрібна інформація?

  • Коли вона необхідна?

  • Хто має відповідати за її надання?


Відповіді на ці запитання обумовлюють подальші кроки та сприяють підвищенню ефективності комунікації із цільовою аудиторією. Так, наприклад, різні одержувачі вимагають різного рівня деталізації даних, а рівень підготовки аудиторії обумовлює стиль мовлення та термінологію, що використовуються при написанні звіту або будь-якого іншого інформаційного матеріалу.

Не забувайте, що комунікація завжди передбачає двосторонній процес між тим, хто надає інформацію, та аудиторією.

Процес комунікації можна розділити на чотири рівня:

  • Призначене повідомлення (інформація, яку ви хочете донести).

  • Донесене повідомлення (що ви насправді повідомляєте).

  • Отримане повідомлення (що чує/читає/бачить аудиторія).

  • Засвоєне повідомлення (що аудиторія «виносить з собою»).


Успішна та ефективна комунікація передбачає, що призначене повідомлення дорівнює засвоєному повідомленню.

Для поширення інформації використовуються різні комунікаційні джерела та канали. За близькістю контакту канали та джерела комунікації можна розділити на міжособистісні та опосередковані.

Міжособистісні канали передбачають обмін інформацією один на один. Це можуть бути особисті листи, телефонні розмови, візити до лікаря, спілкування тощо.

Опосередковані канали передбачають передачу інформації від однієї особи багатьом. Такими є листівка, плакат, відеопрезентація, прес-реліз, інфографіка, наукова стаття, тези для виступу на конференції тощо.

Вибір каналу та джерела залежить від його доступності (чи є в аудиторії доступ до джерела), надійності (рівня довіри до джерела) та преференцій аудиторії.

Якщо ваша інформація розрахована на широке коло потенційних зацікавлених осіб, слід дотримуватись наступних правил:

  • Уникайте наукової термінології, або коротко пояснюйте основні використовувані концепти.

  • Не використовуйте багатозначні терміни.

  • Зосередьтесь на основному повідомленні.

  • Актуалізуйте дані для вашої аудиторії, поясніть, який вплив можуть мати отримані результати.

  • Використовуйте таблиці, графіки, діаграми для наглядної ілюстрації результатів.

  • Згрупуйте результати відповідно до основних питань, тем або проблем дослідження


Добре структурована та впорядкована інформація сприяє підвищенню ефективності комунікації. Тому представлення інформації бажано робити згідно з наступними тематичними блоками:

  • Вступ (контекст, актуальність, мета, задачі дослідження).

  • Наочні результати.

  • Тлумачення результатів дослідження (чому, на вашу думку, результати є саме такими).

  • Висновки із рекомендаціями (вірогідні наслідки та можливі напрями дії).


План розповсюдження отриманих даних має бути одним із елементів розробленої комунікаційної стратегії.

Принципи ефективної стратегії розповсюдження даних:

  • Використання різних методів розповсюдження.

  • Вчасне розповсюдження даних хорошої якості.

  • Відповідні інформаційні продукти для різних користувачів.

  • Надання допомоги із використання даних.


Оскільки комунікація передбачає двосторонній процес, останнім етапом має бути оцінка впливу та результатів вашого повідомлення. Серед її основних компонентів:

  • Оцінка донесеного повідомлення (оцінка відкритості та прозорості комунікації - чи правильно була обрана цільова аудиторія та чи мала вона змогу засвоїти надану інформацію).

  • Оцінка результативності обраної форми та каналу комунікації (оцінка якості та масштабу медіа покриття, об’єму надрукованого тиражу тощо).

  • Оцінка результативності комунікації (передусім на основі реакції аудиторії, отриманих відгуків та зворотного зв’язку).


Література уроку 12

Рекомендована література

  1. Шлях до результатів: планування та проведення ефективних оцінювань розвитку. – Морра Імас Л.Дж., Ріст Р.К. – К.: МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні», 2015. – 580 с.

  2. Методические рекомендации по организации и проведению операционных исследований/ Белоносова Н., Варбан М., Демченко И., Довбах А., Костючок М. — К.: МБФ «Международный Альянс по ВИЧ/СПИД в Украине», 2012. — 88 с.

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: