Alliance

Уроки зменшення ризику

Урок 19

Кейс-менеджмент, соціальний супровід клієнта

Кейс-менеджмент (від англ. Case management) – управління випадком, тобто надання послуг клієнтам відповідно до їх індивідуальних потреб. У ВІЛ-сервісі кейс-менеджмент розуміється як систематичний супровід клієнта програм профілактики з метою постановки його на диспансерний облік у зв'язку з ВІЛ-інфікуванням, призначення АРВ-терапії та успішного проходження лікування.

Соціальний супровід – це комплекс заходів, спрямованих на підтримку активної життєдіяльності клієнта, його мобілізації на розвиток особистісного потенціалу, активізацію внутрішніх резервів для подолання складних життєвих ситуацій і вирішення виникаючих проблем.

В даному уроці поняття «кейс-менеджмент» і «соціальний супровід клієнта» будуть використовуватися як синоніми.

Принципи кейс-менеджменту/соціального супроводу

  • Конфіденційність. Кейс-менеджери забезпечують захист від розголошення інформації, пов'язаної зі здоров'ям клієнта, з його індивідуальною поведінкою, зверненням за конкретними послугами тощо.

  • Інформована згода. Клієнт бере участь в кейс-менеджменті добровільно, за власною згодою. Згода клієнта на отримання послуг соціального супроводу та дозвіл використовувати надану ним інформацію оформляється письмово.


Не всім клієнтам програм профілактики необхідний кейс-менеджмент/соціальний супровід.

Критерії відбору клієнтів для надання послуг з кейс-менеджменту:

  • позитивний результат швидкого тесту на ВІЛ або встановлений діагноз ВІЛ-інфекції (ВІЛ-позитивний статус);

  • приналежність до однієї з наступних поведінкових або соціальних груп: люди, що вживають наркотики (ЛВН), працівники комерційного сексу (ПКС), чоловіки, які мають секс з чоловіками (ЧСЧ), сексуальний партнер ЛВН, діти груп ризику;

  • клієнт не перебуває на диспансерному обліку або перебуває на диспансерному обліку, але не з'являвся в центрі СНІД більше шести місяців;

  • клієнт не отримує АРТ;

  • людина не є клієнтом проекту з догляду та підтримки.


Кейс-менеджмент - досить тривалий процес, цілий алгоритм, в якому один етап послідовно змінює інший. Суть процесу полягає в тому, що фахівець із супроводу (кейс-менеджер) допомагає клієнту:

  • розібратися в ситуації, що склалася;

  • визначити пріоритетні проблеми і доступні в даний момент способи вирішення цих проблем;

  • отримати конкретні послуги;

  • розвивати внутрішній потенціал, активізувати сили.


Соціальний супровід включає в себе сім основних етапів:

  1. Залучення і прийом клієнта в програму кейс-менеджменту. Цей процес може відбуватися за фактом їх особистого звернення до кейс-менеджера, по пере адресації від співробітників програм зменшення шкоди або через лікарів. Робота по супроводу клієнта може бути розпочата тільки після надання ним інформованої згоди.



  1. Оцінка ситуації і потреб клієнта. Для кожного клієнта кейс-менеджер заводить індивідуальну картку, де міститься інформація про дату прийому в проект кейс-менеджменту, індивідуальні дані, контактна інформація. Крім того, вказується, чи перебуває клієнт на диспансерному обліку в центрі СНІД, чи проходив обстеження на рівень CD4, чи отримує замісну підтримувальну терапію, чи проходив профілактику або курс лікування туберкульозу. Спираючись на ці дані, кейс-менеджер визначає етап, на якому знаходиться клієнт, і складає індивідуальний план супроводу.



  1. Розробка індивідуального плану супроводу клієнта. Виходячи з індивідуальної ситуації клієнта і ґрунтуючись на оцінці ситуації і потреб, кейс-менеджер разом з клієнтом складає індивідуальний план супроводу. План повинен містити інформацію про кроки для отримання всіх необхідних клієнту медичних і соціальних послуг.



  1. Виконання плану супроводу клієнта та координація послуг. Кейс-менеджер активно мотивує і допомагає клієнту вчасно виконувати всі заплановані кроки щодо отримання медичних та соціальних послуг. Крім того, кейс-менеджер координує свою роботу з фахівцями, які надають ці послуги. Виконання плану фіксується в індивідуальному плані супроводу. Кейс-менеджерові важливо вести календар (краще електронний), де необхідно фіксувати терміни виконання плану супроводу, оповіщення клієнта тощо.



  1. Моніторинг виконання індивідуального плану. Для ефективного супроводу клієнта кейс-менеджеру необхідно постійно оцінювати і відслідковувати якість послуг, що надаються, бар'єри, які заважають їх отримати, а також актуальні потреби свого підопічного.



  1. Оновлення плану супроводу. В ході моніторингу кейс-менеджер може угледіти необхідність в оновленні індивідуального плану супроводу - його виправлення, зміна термінів або певних етапів. Всі ці зміни необхідно відобразити в індивідуальному плані.



  1. Завершення супроводу клієнта, закриття випадку. Кейс-менеджер може припинити супровід клієнта за таких умов:



  • успішне проходження клієнтом АРВ-терапії протягом шести місяців, сформована прихильність і стійка мотивація продовжувати лікування;

  • виконання клієнтом умов диспансеризації в центрі СНІД, без призначення АРВ-терапії протягом шести місяців;

  • переведення клієнта в проект догляду та підтримки;

  • зміна місця проживання клієнта (переїзд в інший населений пункт);

  • клієнт потрапив в місця позбавлення волі;

  • смерть клієнта;

  • самостійне рішення клієнта відмовитися від послуг кейс-менеджера.


Кейс-менеджмент - складний і тривалий процес, тому для ефективної роботи кейс-менеджеру необхідно регулярно вести та оновлювати документацію.

Документацію кейс-менеджера можна розділити на такі типи:

  • Допоміжна документація – це інформаційні матеріали (їх достовірність та актуальність слід регулярно перевіряти):

  • послуги, які надаються всередині організації;

  • послуги, які надаються партнерськими організаціями;

  • імена, графіки, контактні дані фахівців, що надають послуги.

  • Документація соціального супроводу конкретного клієнта:

  • індивідуальна картка;

  • індивідуальний план супроводу;

  • календар виконання індивідуального плану.





Глосарій до уроку 19:

Глосарій до уроку 19

Алгоритм – в даному контексті, покрокове, поетапне надання послуг за заздалегідь розробленим планом.

Диспансеризація – метод систематичного лікарського спостереження за станом здоров'я певних груп здорового населення або хворих на хронічні захворювання з метою попередження та раннього їх виявлення, своєчасного лікування та профілактики загострень. У нашому випадку, систематичне лікарське спостереження за ВІЛ-позитивними людьми з метою своєчасного лікування та профілактики загострень.



Література уроку 19

Література до уроку№ 19

  • Дж. Уоткінс. Кейс-менеджмент у соціальній роботі на місцевому рівні: Довідник для працівників системи охорони здоров'я, освіти і соціального захисту. - Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Республіці Казахстан, 2012. - 55 с.

  • Керівництво кейс-менеджера / Смирнов П., Денисюк О., Сидоренко О., Кульбах О., Думчев К., Шульга Л., Токар А. і ін. - К .: МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні », 2013. - 30 с.

  • Кейс-менеджмент для уразливих до ВІЛ груп населення: підйом по східцях сервісу: Посібник з проведення тренінгу. - К .: МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні», 2012. - 48 с.

  • Уроки зменшення шкоди. Матеріали для самостійного вивчення соціальними працівниками: Урок 20. Кейс-менеджмент / соціальний супровід / Навчальний посібник. 2-е видання. - МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні», 2014. - С. 86-88.

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: