Alliance

МіО в сфері громадського здоров’я

Урок 3

Програмний моніторинг

Програмний моніторинг - це регулярне відстеження ходу і результатів впровадження програм і надання інформації особам, що приймають рішення. Моніторинг виступає в якості внутрішньої процедури, заснованої на індикаторах та результатах, а також як інструмент збору інформації та звітності.

Важливо розрізняти такі поняття як оцінка і моніторинг програм. Сутність їх однакова, проте вони мають і відмінності, які закладені у питаннях, на які має відповісти проведення моніторингу або оцінки (МіО). Моніторинг програм покликаний відповісти на питання «як йдуть справи?». Він базується на відстеженні поточної ситуації і порівнянні реального стану справ з попередньо розробленим планом.

Завдання програмного моніторингу та оцінки - максимально повна і об'єктивна оцінка прогресу та результатів програми.

Є безліч причин для створення ефективної системи програмного моніторингу:

  • систематичне відстеження результатів програми;

  • аналіз даних на рівні процесу-результату, витрат-результату, економічної ефективності конкретних видів діяльності;

  • необхідність своєчасного виявлення проблемних місць виконання програми і перепрограмування діяльності;

  • використання інформації з метою вдосконалення процесу розробки політики, стратегічного планування на основі реальних фактів і даних;

  • узагальнення результатів, досягнутих різними учасниками;

  • визначення конкретних цілей і завдань на національному рівні;

  • підготовка звітів про виконання програми для донорів, національних стейкхолдерів і т.д.


Основні елементи програмного моніторингу:

  • Система показників:

    • вибір необхідного мінімуму показників відповідно до конкретної проблематики і планованих видів діяльності за програмою, визначення базисних даних і цілей, роз'яснення їх виконавцям програми, відстеження виконання, аналіз виконання, виявлення причин невиконання.



  • Єдина система обліку бенефіціарів і наданих їм послуг:

    • Система обліку бенефіціарів:

      • розробка єдиної системи обліку клієнтів (ПІБ або /і унікальний код клієнта), навчання виконавців програми, контроль дотримання єдиних правил обліку.



    • Обліково-звітна документація:

      • розробка єдиної обліково-звітної документації, навчання виконавців програми щодо її ведення, перевірка повноти і правильності її заповнення.



    • База даних:

      • створення єдиної бази даних для обліку бенефіціарів і наданих їм послуг, навчання виконавців програми принципам її наповнення, аналізу введених даних, перевірка повноти і правильності її наповнення, включаючи звірку з обліковою документацією.






Для отримання якісних даних важливо, щоб всі виконавці програми слідували єдиними принципам обліку та звітності. Методологія збору та агрегації даних на всіх рівнях МіО повинна залишатися незмінною і послідовною.

  • Система забезпечення якості і контролю:

    • здійснення відстеження виконання програми під час моніторингових візитів:

      • розробка моніторингових форм, спілкування з зацікавленими сторонами на місцях, спостереження за наданням послуг на пунктах, перевірка знань надавачів послуг, контроль внесення інформації в облікову документацію, повноти перенесення інформації в базу даних, виявлення вузьких місць виконання програми , надання технічної допомоги;

      • дистанційний моніторинг виконання програми шляхом систематичного аналізу даних бази, звітів, віддаленої перевірки первинної документації, обговорень рішень проблем, які виникають при реалізації програми в телефонному режимі/по скайпу і т.д .;

      • реалізація контрольних функцій e базі даних для уникнення помилок вводу, захист даних минулих періодів від внесення змін і т.д.



    • Аналіз даних:

      • аналіз виконання показників, використаних ресурсів, результатів впровадження видів діяльності.



    • Донесення результатів МіО для прийняття управлінських рішень, використання даних.




Дані

Можна виділити наступні типи даних на різних етапах моніторингу та оцінки:

  1. На етапі оцінки і планування:



  • дані розробки програми:

    • аналіз ситуації, потреби, аналіз ресурсів, план.





  1. На етапі запуску і виконання програми:



  • програмні дані, які показують:

    • внесок (ресурси - персонал, матеріали, установи, запаси і т.д.);

    • активності (інтервенції: тренінги, надання профілактичних послуг, лікування і т.д.);

    • результат (що несе безпосередній ефект - навчений персонал, розповсюджені матеріали, клієнти, які отримали послуги).





  1. На етапі оцінки програми:



  • біологічні, поведінкові та соціальні дані, які показують:

    • наслідки (які несуть проміжний ефект - поведінка, клінічні результати, якість життя);

    • вплив (який має довготерміновий ефект: поширеність інфекцій, захворюваність, смертність, економічний ефект).




Методи збору даних: для програмного МіО основним джерелом даних є точне і ретельне ведення обліку та звітності з боку надавачів послуг, в той час як для збору даних за показниками наслідків та впливу необхідні спеціальні дослідження (поведінкові, епідеміологічні).

Показники:

  • Кількісні:

    • відстеження кількості охоплених осіб/груп людей наданими послугами і інших кількісних показників, що є базовим компонентом моніторингу програм на рівні проекту - ці дані можуть використовуватися для оцінки того, чи охоплюють втручання достатній відсоток цільового населення, чи потрібні зміни в стратегіях, чи необхідні додаткові ресурси.



  • Якісні:

    • якщо реалізовані втручання неякісні, результати діяльності не будуть оптимальними. Для збору якісних даних можуть використовуватися різні методології, в т.ч. дослідження задоволеності клієнтів, кабінетні аналізи, спостереження клієнтів/персоналу, картографування, інтерв'ю з ключовими інформантами, проведення фокус-груп, оцінка із залученням до участі. Важливо визначити стандарти якості, проводити навчання відповідно до них і використовувати їхні критерії для оцінки (наприклад, в моніторингової формі).




Структура показника:

  • завдання програми, якій відповідає показник;

  • формулювання показника;

  • рівень показника (вклад / процес / результат / наслідок / вплив);

  • базовий рівень (значення, період збору даних, джерело даних);

  • дисагрегація показника (стать, вік, група населення, тип послуг і т.д.);

  • джерело фінансування (місцевий бюджет, донор і т.д.);

  • відповідальний за виконання показника;

  • географічне охоплення (рівень країни / регіону / групи регіонів);

  • частота збору даних;

  • джерело майбутніх даних, метод збору даних;

  • методологія розрахунку показника;

  • цілі майбутніх періодів.

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: