Alliance

МіО в сфері громадського здоров’я

Урок 4

Оцінка








Моніторинг – регулярне, рутинне вивчення прогресу програми/проекту.

Питання:

«Що ми робимо?»
Оцінка – епізодичне оцінювання загальних результатів програми/проекту.

Питання:

«Чого ми досягли»?

«Який це має вплив»?

 Основні завдання оцінки програм/проектів:

  • Оцінити результативність програми/проекту стосовно поставлених цілей та завдань.

  • Оцінити вплив програми на епідемію (або сферу громадського здоров’я) – чи існує вплив і, якщо так, то наскільки це впливає на ключові показники (захворюваність, смертність, поширеність).

  • Оцінити, як кожний рівень логічної рамки результатів контрибутує в досягнення цього результату, визначивши причинно-наслідкові зв’язки.


Існує декілька рівнів проведення оцінки, які можна узагальнити у формі логічної рамки.

Логічна рамка результатів програми



Оцінка заходів, ресурсів, процесу:

Збирає більш детальні дані про те:

  • Як проводиться інтервенція.

  • Наскільки добре функціонує програма.

  • Якою є вартість послуг.

  • Наскільки якісними є послуги.

  • Якою є різниця між цільовою кількістю населення та фактичною кількістю, що одержала послуги, та чому вона виникла.

  • Чи мають користувачі проблеми із доступом до послуг програми.

  • Чи задоволений клієнт програмою і як він її сприймає.


Відповідає на наступні питання:

  • Чи була інтервенція впроваджена так, як передбачалося?

  • Чи досягла інтервенція цільової аудиторії?

  • З якими бар'єрами стикалися клієнти при доступі до інтервенцій?

  • Яка якість послуги/інтервенції?


Серед прикладів внесків та залучених ресурсів можуть бути: кошти, персонал, обладнання, допоміжні матеріали.

 Оцінка очікуваних результатів програми вимірює зміни, які відбулися внаслідок впровадження програми. Наприклад, оцінка наслідків вимірює зміни поведінки серед жінок комерційного сексу, що стало результатом програмної діяльності.

Оцінка впливу оцінює зміни, які можна приписати конкретній інтервенції і намагається описати причинно-наслідковий зв'язок.

Серед прикладів, які можна оцінювати на рівні результатів, наслідків та впливу, можна навести наступні: підвищено обізнаність матерів про послуги з пероральної регідратації, покращено доступ до послуг профілактики, скорочення дитячої захворюваності.

Приклад логічної рамки: Ініціатива PEPFAR з протидії гендерному насильству (ГН)



                Зазвичай два перших рівня індикаторів (вклад, заходи) оцінюються рутинно, за допомогою моніторингу програм. Проте межа між індикаторами процесу і результатів є умовною, і оцінка може проходити за будь-яким рівнем індикаторів, в залежності від потреб, завдань та контексту самої оцінки.

Цикл проведення оцінки



Оцінка програм дозволяє:

  • Визначити результативність програми та її вплив на епідемію або сферу громадського здоров’я.

  • Визначити прогалини, які необхідно подолати для отримання більшої результативності програми.

  • Визначити можливості для розвитку та покращення ефективності програми.

  • Визначити пріоритетні напрямки програми.

  • Ефективніше планувати розподіл фінансів для адвокаційних цілей та отримання фінансування для нових проектів.


Кому може бути корисною оцінка?

Результати оцінки надають інформацію, яка допомагає особам, які приймають рішення на різних рівнях, здійснювати правильні програмні рішення:

  • менеджерам проектів;

  • програмним директорам;

  • політичним діячам;

  • представникам донорських структур;

  • національним/місцевим органам влади;

  • місцевим НУО;

  • міжнародним НУО.


 

Глосарій до уроку 4:

Глосарій термінів

Індикатор - показник, за допомогою якого можна виміряти досягнення, оцінити роботу та побачити зміни, які відбулися в результаті впровадження.

Дизайн оцінки – підхід до проведення оцінки, який зазвичай описується у протоколі або технчіному завданні. Включає опис методів, інструментів оцінки та аналізу даних.

 

Література уроку 4

Рекомендована література

  1. Шлях до результатів: планування та проведення ефективних оцінювань розвитку. – Морра Імас Л.Дж.,Ріст Р.К. – К.: МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні», 2015. – 580 с. – Режим доступу: http://aph.org.ua/wp-content/uploads/2016/08/SHlyah-do-rezultativ_2015_Print.pdf

  2. Фахівець з оцінювання: стандарти оцінювання та професійні стандарти. – Київ:, 2016. – 32 с. – Режим доступу: http://www.ukreval.org/images/publikacii/standards.pdf

  3. Sandra Mathison. Encyclopedia for evaluation. - University of British Columbia. Canada, 2005. – 530 pp.

  4. Salabarria-Pena, Y, Apt, B.S., Walsh, S.M. Practical Use of Program Evaluation among Sexually Transmitted Disease Programs, Atlanta(GA): Centers for Disease Control and Prevention; 2007.

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: