Амбівалентність – двоїстість, внутрішні суперечності, які проявляються у кожної людини в процесі прийнятті рішень; нерішучість при ухваленні рішення «за» або «проти», «так» або «ні»; внутрішній конфлікт.
Мотиваційне інтерв'ювання (МІ) – особлива техніка консультування, завдяки якій консультант стає помічником клієнта в процесі змін, ненав'язливо допомагаючи йому в процесі бесіди самостійно розглядати свою проблемну поведінку з різних боків, а також приймати рішення щодо того, змінювати чи ні щось своїй поведінці. МІ об'єднує найефективніші і разом з тим прості прийоми ведення бесіди - питання, слухання, підведення підсумків і підтримку.
Дана техніка застосовується в процесі мотиваційного консультування (МК) людей з різними видами залежностей (алкогольної, наркотичної, ігровий), осіб, які зазнали сексуального насильства, бездомних, а тих, хто знаходиться в групі ризику інфікування ВІЛ.
Мета мотиваційного консультування – зміна моделі поведінки клієнта. Консультування у зв'язку з ВІЛ-інфекцією спрямоване на формування у клієнта поведінки, що сприяє збереженню здоров'я.
Завдання МК:
Принципи побудови стосунків з клієнтом в процесі консультування:
Як побудувати бесіду в стилі МІ:
Основні ознаки того, що інтерв'ю йде в стилі МІ: клієнт замислюється і роздумує над зміною поведінки, він говорить набагато більше, ніж консультант. Консультант говорить повільно і спокійно, вислуховує клієнта, задає відкриті питання, не провокує опору клієнта.
Зміна відбувається тоді, коли у людини сформовані і чітко виражені всі три складові його мотивації до змін:
Формуючи мотивацію людини до змін, слід пам'ятати і працювати з усіма трьома компонентами її мотивації до даної зміни.
Модель зміни поведінки.
Двома вченими-практиками – Джеймсом Прочаскою і Карлом Ді Клементе була розроблена модель зміни поведінки, згідно з якою весь процес розподіляється на декілька стадій, а будь-яка зміна розглядається як процес, а не разова подія.
Стадії змін:
Перше завдання консультанта – виділити проблему і амбівалентність (подвійність), після чого встановити, на якій стадії змін знаходиться клієнт, визначити рівень його мотивації до змін і потім вибрати стратегії консультування. Якщо стратегія обрана невдало, клієнт, вочевидь, буде проявляти опір.
Основні методи МІ
Відкриті запитання: ті, які передбачають розгорнуту відповідь, викликають роздуми або спонукають до розповіді. Рекомендується ставити уточнюючі запитання, при цьому бажано уникати запитання «чому», оскільки воно може викликати раціоналізацію – одну з форм заперечення і часто носить обвинувальний характер.
Заохочення і підтримка: щира підтримка клієнта розвиває і зміцнює його самостійність і впевненість у власних силах, допомагає мобілізувати свої внутрішні ресурси для того, аби вживати заходів для досягнення змін. Висловлюючи підтримку, соціальний працівник каже: «Я чую, я розумію», він демонструє повагу до досвіду і почуттів клієнта.
Відбиваюче (рефлексивне) слухання: соціальний працівник показує, що він точно чує і розуміє те, про що говорить або відчуває клієнт шляхом повторення окремих фраз, переформулювання змісту сказаного, виділення значущих висловлювань.
Рефлексія почуттів відрізняється від рефлексії змісту. Тут консультант намагається вловити наявні у клієнта почуття, а потім у процесі розмові дає зрозуміти клієнтові, що розуміє їх.
Узагальнення (підбиття підсумку): узагальнюючі ствердження допомагають підсумувати весь матеріал або саме ту його частину, яку консультант обговорює з клієнтом. Соціальний працівник подумки виділяє основні моменти серед розказаного клієнтом, а потім передає це йому. Підбиття підсумків, що об'єднує позитивні і негативні почуття або аргументи клієнта щодо вживання наркотиків або іншої небажаної поведінки, може допомогти клієнту усвідомити протиріччя його поведінки.
Амбівалентність – двоїстість, внутрішні суперечності, які проявляються у кожної людини в процесі прийнятті рішень; нерішучість при ухваленні рішення «за» або «проти», «так» або «ні»; внутрішній конфлікт.