Alliance

МіО в сфері громадського здоров’я

Урок 6

Ключові етапи проведення дослідження

Дослідження – науковий метод вивчення будь-якого об’єкту (предмету, явища) з метою виявлення його закономірностей, які характеризуються об’єктивністю, відтворюваністю, доказовістю, точністю.

Зазвичай дослідження складається з декількох етапів:

  1. Етап розробки та затвердження протоколу дослідження.

  2. Підготовчий етап.

  3. Польовий етап – збір первинних даних.

  4. Етап обробки і аналізу даних.

  5. Етап представлення та поширення результатів.


На Етапі 1 розробляється протокол дослідження, який детально описує хід його проведення від початку до кінця. Це своєрідна інструкція для проведення дослідження. Всі наступні етапи мають відбуватися строго у відповідності з тим, як це описано у протоколі. Етапи 2-4 включають підготовку до проведення дослідження та безпосереднє його проведення у чіткій відповідності до протоколу. На етапі представлення та поширення результатів (Етап 5) вже проведеного дослідження, як правило, формулються рекомендації для їх представлення широкому колу зацікавлених осіб, що працюють у відповідній сфері та приймають рішення, яким можуть бути корисні результати дослідження,

Етап 1. Розробка та затверждення протоколу дослідження.

Перед тим, як розпочати дослідження, необхідно провести огляд літератури і попередній системний аналіз обраної теми, щоб переконатися, що таке дослідження не проводилося раніше.

Усі дослідження слід розпочинати з написання протоколу - документу, в якому описано методологію його проведення. У протокол мають бути включені: дослідницьке питання, ціль та завдання, гіпотези, досліджувану популяцію, опис інструментарію для збору та аналізу даних, графік проведення дослідження, етичні засади та інші компоненти. Протокол має бути затверджений етичним комітетом.

Розглянемо деякі із основних компонентів протоколу дослідження.

Дослідницьке питання визначає те, про що хоче довідатися дослідник. Слід намагатися знайти важливе дослідницьке питання, яке можна практично втілити та розробити протокол дослідження. Приклади можливих питань:

  • Чи є зв’язок між застосуванням антиретровірусної терапії (АРТ) і зниженням рівня передачі інфекції в популяції споживачів ін'єкційних наркотиків з ВІЛ-інфекцією?

  • Чи є зв’язок між спеціальною дієтою і зниженням ризику дисліпідемії в популяції ВІЛ-інфікованих пацієнтів, що проходять курс високоактивної антиретровірусної терапії (ВААРТ)?

  • Якою є кваліфікація відповідальних за впровадження проекту?


 Базуючись на обраному дослідницькому питанні, формулюються ціль та завдання дослідження, відповідно до яких визначається дизайн дослідження, який може бути  різних типів (наприклад існують дослідження описові та аналітичні; обсерваційні та експерементальні; крос-секційні та лонгітьюдні; проспективні та ретроспективні та інші). Детальніше про дизайни дослідження читайте у наступному уроці цього курсу.

Зазвичай після того, коли дослідники обирають дослідницьке питання, ціль, завдання та дизайн дослідження, вони переходять до формулювання гіпотез.

Гіпотеза – припущення, зроблене на підставі спостереження або умовиводу, що дозволяє робити прогнози, які можуть бути перевірені, доведені чи спростовані.  Можливі приклади гіпотез:

  • Різноманітність раціону мала вплив на наявність хвороб сердцево-судинної системи серед осіб віком 18-45 років у всіх територіальних одиницях регіону.

  • Використання нової бівалентної вакцини від поліомеліту зменшує ймовірність виникнення побічних ефектів серед дітей віком до 5 років у м.Одеса.


Гіпотеза має бути специфічною та не лише відображати дослідницьке питання, але й надавати інформацію про часовий період проведення дослідження, місце його проведення та досліджувану популяцію.

Досліджувана популяція (генеральна сукупність) – сукупність людей (явищ), яка представляє інтерес для дослідників у даному дослідженні і яку досліджують. Наприклад, споживачі ін’єкційних наркотиків, молодь, населення певної території, учні початкових класів тощо. Слід також мати на увазі, що генеральна сукупність може складатися із суб’єктів або явищ. Зазвичай досліджувана популяція є досить чисельною і залучити кожного її представника у дослідження неможливо через брак часу та коштів. Тому для дослідження залучають лише певну частину представників досліджуваної популяції за допомогою вибірки.

Вибірка – частина елементів, відібраних із генеральної сукупності. Методи відбору відрізняються: розрізняють випадкову, систематичну, стратифіковану, мережеву, територіальну та інші види виборок, які підбираються в залежності від дизайну дослідження, а також бюджетних та часових ресурсів. Головною вимогою до вибірки є те, щоб вона була репрезентативною, тобто відображала основні властивості популяції та дозволяла узагальнювати результати дослідження стосовно генеральної сукупності.

У протоколі проведення дослідження обов’язково описуються інструменти збору та аналізу даних. Інструменти обираються в залежності від мети та дизайну дослідження. Серед прикладів інструментів збору можна визначити: спостереження, аналіз документів, опитування і інтерв’ю, фокус-групи та інші. Метод аналізу даних має відповідати дизайну дослідження, інструменту збору даних та типу даних.

Важливою частиною протоколу є опис етичних засад дослідження, де зазначається, яким чином буде захищено права та конфіденційність респондентів.

У протокол обов’язково має бути включений графік проведення дослідження із зазначенням термінів виконання всіх етапів.

Зазвичай після розробки протоколу проводиться проміжний пілотний підетап, який є своєрідним «тренуванням» проведення дослідження. Протягом «пілоту» можуть бути виявлені недоліки протоколу -  в такому разі до нього вносяться зміни, які також мають бути затверджені етичною комісією. Далі дослідження проводиться відповідно до протоколу із затвердженими змінами.

Глосарій до уроку 6:

Глосарій термінів

Аналіз документів – метод збору первинної інформації, який передбачає розгляд та систематизацію даних, які містяться у друкованих та електронних документах.

Конфіденційність – приватність, нерозголошення персональних даних.

Респондент – особа, яка відповідає на запитання анкети або інтерв’ю.

Спостереження – метод збору інформації, який включає візуальне та слухове сприйняття відомостей щодо досліджуваної популяції.

Фокус-група – метод збору даних, який полягає у груповому інтерв'ю у вигляді розмови кількох респондентів, зазвичай 6—12 осіб, на задану інтерв'юером-модератором тему.

Література уроку 6

Рекомендована література

  1. Андреєва Т.І., Марциновська В.А.,Сергєєва Т.А та ін. Глосарій термінології за епідемілогічного нагляду у сфері ВІЛ-інфекції/СНІДу. – К.: - МБФ «Альянс громадського здоров’я», 2015.

  2. Аверин Ю.П. Теоретическое построение количественного социологического исследования: учеб. прсобие. – М.: КДУ, 2009.

  3. Шлях до результатів: планування та проведення ефективних оцінювань розвитку. – Морра Імас Л.Дж.,Ріст Р.К. – К.: МБФ «Міжнародний Альянс з ВІЛ/СНІД в Україні», 2015. – 580 с. – Режим доступу: http://aph.org.ua/wp-content/uploads/2016/08/SHlyah-do-rezultativ_2015_Print.pdf

  4. Рабочая книга социолога / под общ. Ред. и с предисл. Г. В. Осипова. – 4-е изд., стереотипное. – М.: КомКнига, 2006. – С. 114-116.

  5. Тавокин Е. П. Основы методики социологического исследования: учеб. пособие. – М.: ИНФРА-М, 2009

  6. Ядов В. А. Стратегия социологического исследования. Описание, объяснение, понимание социальной реальности – 3-е изд., испр. – М.: Омега-Л, 2007.


 

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: