Alliance

Гендерний підхід

Урок 3

Гендерна нерівність

За останні століття статус жінок помітно змінився. Те, що ми зараз сприймаємо як даність для жінок – можливість навчатися в університеті, право на спадок, виборче право, працевлаштування, репродуктивне планування тощо – виборювалося у різних країнах світу протягом довгих років. Якраз фемінізму – явищу малознаному і «страшному» для більшості суспільства – слід завдячувати у такому прогресі. Фемінізм – соціальна теорія і критика патріархату як несправедливого суспільного устрою та рух, який бореться за подолання гендерної дискримінації та несправедливості. Фемінізм – це боротьба за рівні права і можливості жінок і чоловіків. З точки зору 21 століття у ньому нема  нічого радикального – це типовий ліберальний напрямок суспільної думки.

У радянські часи історію дореволюційного жіночого руху добре «почистили». Феміністичні ідеї сприймалися як реакційні, адже вони відволікали жінок від більш важливої класової боротьби. Наприклад, маловідомим є факт, що весною 1917 року в Петрограді 40 тисяч жінок вийшли вимагати політичних прав. В результаті, виборче право було отримане навіть раніше, ніж у низці розвинутих західних країн (як-от, США, Франції, Великобританії). Жінки боролися за право на освіту, провадили вищі жіночі курси, хоча часто були змушені виїжджати на навчання за кордон.

Після Другої світової війни жінки потрібні були державі як трудовий ресурс. І тому вони були активно інтегровані в ринок праці як «резервна робоча сила». Натомість держава перенесла домашню працю із приватної сфери у публічну – розвивалася інфраструктура догляду за дітьми, громадські їдальні тощо. Хоча в сфері обслуговування працювали переважно жінки, справжнього визволення не вийшло: жіноча праця залишалася менш престижною і менш оплачуваною.

Яка ситуація із гендерною нерівністю у пострадянських країнах зараз? Передусім, можна подивитися на міжнародні порівняльні дані. Міжнародна спільнота постійно здійснює моніторинг (оцінку) стану справ із забезпеченням рівних прав і можливостей. Питання гендерної рівності включено до низки провідних міжнародних звітів, що свідчить про важливість гендерної рівності. Зокрема, Індекс із гендерної рівності (Gender Equality Index) – один із важливих компонентів щорічного міжнародного Звіту із людського розвитку Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй (UNDP Human Development Report).

У міжнародному звіті Рівня свободи у світі (Freedom in the World, Freedom House) також є розділ про «особисту автономію та індивідуальні права». Будучи в «частково вільною» країною із рейтингом 3,5 (із максимальних 7), Україна, наприклад, стикається із такими проблемами стосовно забезпечення гендерної рівності: «Гендерна дискримінація забороняється відповідно до конституції, але урядовці демонструють мало інтересу чи розуміння проблеми. Правозахисні організації скаржаться, що роботодавці відкрито дискримінують за ознаками статі, зовнішності та віку. Торгівля жінками за кордоном з метою проституції залишається серйозною проблемою».

Важливою сферою суспільного життя для ретельнішого аналізу стану гендерної нерівності є ринок праці, зокрема стосовно особливостей залучення жінок і чоловіків.

Сам факт зайнятості жінок і чоловіків майже на однаковому рівні нічого нам не говорить, якщо не поглянути на особливості заробітку залежно від статі. Статистика свідчить: у пострадянських країнах жінки, в середньому, отримують на 20-30% менше, ніж чоловіки. Таке явище називається розрив в оплаті праці жінок і чоловіків (англ. мовою wage або pay gap) – одна з найбільш поширених форм гендерної нерівності на ринку праці, яка передбачає, що, в середньому, чоловіки отримують на 10-40% більше, ніж жінки (залежно від країни).

Яким чином утворюється така різниця в зарплатах залежно від статі? Насамперед, варто оцінити, які професії в Україні переважно мають жінки? Де ми бачимо їх найбільше? Наприклад, це виховательки дитячих садочків, няні, вчительки середньої школи, медсестри і лікарки (зокрема, терапевти, адже серед хірургів жінок майже немає), бухгалтерки, продавчині, касирки. Дійсно, зазвичай жінки працюють у сферах обслуговування, надання різного роду послуг, торгівлі. Така робота не завжди цінується і низько оплачується.

Натомість, де ми бачимо чоловіків? «Пожежник – робота для справжніх чоловіків», – говорить реклама у київському метрополітені. Чоловіки, наприклад, зводять будівлі, водять різноманітні транспортні засоби, займаються політикою, охороняють державу, ведуть переговори, працюють дипломатами тощо.

Жінки є найбільш затребуваними в таких сферах як освіта, готельний та ресторанний бізнес. На противагу, чоловіків найбільше очікують у сферах будівництва, транспорту, сільського господарства та у вакансіях на посади топ-менеджерів. Тобто, жінок бачать на тих посадах, які традиційно вважаються «більш жіночими», а чоловіків – на «більш чоловічих». Зазвичай «чоловічі» посади передбачають більшу зарплатню.

Знову ж спрацьовують гендерні стереотипи, про які йшлося у попередньому уроці.

Наведені приклади дають можливість відзначити ще один важливий аспект професійної сегрегації ринку праці, яка поділяється на вертикальну (за ієрархіями посад і доступом до ресурсів) та горизонтальну (поділ на традиційно «жіночі» та «чоловічі» сфери).

Явище перешкоджання просуванню жінок на престижніші та більш оплачувані робочі місця західні дослідниці та дослідники називають «скляною стелею» та «липкою підлогою». Метафоричне словосполучення «скляна стеля» («glass ceiling») з'явилось та увійшло в публічну та наукову лексику у 1980-х роках в США.

Окрім суспільних причин скляної стелі (зокрема, стереотипів), існують ще й індивідуальні, що охоплюють низку особистісних якостей, які заважають жінкам досягати топ-позицій, таких як, наприклад, невпевненість у собі. До того ж, нестача досвіду через уповільнене просування кар’єрними щаблями, наявність сімейних обов’язків – доглядової та хатньої праці – також не дозволяють жінкам рухатись службовою ієрархією на рівні із чоловіками.



Глосарій до уроку 3:

Глосарій

Гендерна рівність – рівний правовий статус жінок і чоловіків  та рівні можливості для його реалізації,  що дозволяє особам  обох  статей   брати   однакову   участь   у  всіх  сферах  життєдіяльності суспільства.

Гендерна дискримінація (або дискримінація за ознакою статі) - дії чи бездіяльність, що виражають будь-яке розрізнення, виняток або привілеї за ознакою статі, якщо вони спрямовані на обмеження або унеможливлюють визнання, користування чи здійснення на рівних підставах прав і свобод людини для жінок і чоловіків.

Рівні права жінок і чоловіків - відсутність обмежень чи привілеїв за ознакою статі.

Домашня (або хатня) робота – робота з ведення домашнього господарства, яку члени сім’ї виконують без винагороди. Ця робота включає догляд за дітьми та літніми людьми і, як правило, не регулюється і не захищається законом.

Професійна сегрегація за ознакою статі – має місце, коли жінки та чоловіки зосереджені у сферах діяльності та зайнятості різних типів і на різних рівнях. Професійна сегрегація є вираженням нерівності, оскільки передбачає відмінності в повноваженнях, кваліфікації, доходах і можливостях.

«Скляна стеля» – явище, що узагальнює набір бар’єрів, які виникли на ґрунті індивідуальних та суспільних упереджень, та які заважають жінкам просуватись кар’єрними сходами у межах своєї організації і обіймати посади управлінського рівня.

«Липка підлога» – бар’єри, які утримують жінок на низькооплачуваних і малопрестижних посадах (наприклад, прибиральниць, касирок, нянь тощо).

Фемінізм – рух за рівні права і можливості жінок і чоловіків.




Література уроку 3

Література

  1. Берн Ш. Ограничения, накладываемые традиционной женской ролью // Гендерная психология. – СПб., 2001. – С. 123-162. // http://www.psichology.vuzlib.net/book_o688_page_10.html

  2. Кіммел М. Гендероване суспільство. – К.: Сфера, 2003 (Розділ 5. Нерівність і відмінність: соціальне конструювання гендерних стосунків) / доступ до книги http://gender.org.ua/images/lib/genderovane_suspil.pdf

  3. Тартаковская И. Работа: а счастье в труде? // Гендер для «чайников». – М.: Звенья, 2006. – С. 127-140. // http://ru.boell.org/ru/2012/12/25/gender-dlya-chaynikov

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: