Alliance

Гендерний підхід

Урок 7

Гендерний підхід

Гендерний підхід базується на врахуванні різних потреб і ситуацій, в яких опиняються жінки і чоловіки через свої соціальні ролі. Основоположним для гендерного підходу є принцип надання рівних можливостей незалежно від статі.

Комплексний гендерний підхід (зокрема в стратегічному плануванні) або гендерний аналіз - це процес забезпечення однакового доступу для жінок, чоловіків і інших соціальних груп до контролю ресурсів, переваг розвитку і прийняття рішень на всіх етапах процесу стратегічного планування. Це методологія включення громадських інтересів і думок різних соціальних груп, облік критерію різноманітності, вихід за межі усталених стереотипів.

У наш час гендерний підхід застосовується як на рівні державного управління, так і на рівні політик окремих організацій. Він є методологією включення громадських інтересів і думок різних соціальних груп, обліку критерію різноманітності, виходу за межі усталених стереотипів. Згідно з визначенням ООН, гендерний підхід ? це процес оцінки того, які наслідки матиме для жінок і чоловіків здійснення будь-якого запланованого заходу, включаючи впровадження законодавства, стратегічної політики і програм в усіх сферах і на всіх рівнях.

Виділяють наступні механізми реалізації гендерного підходу:

  • інформація про гендерні питання (гендерно-чутлива або сегрегована за статевою ознакою статистика, так звані «гендерні портрети» населення України і областей, соціологічні дослідження);

  • гендерний аналіз або аналіз, що базується на обліку гендерних питань (процес, який дає оцінку різним впливам напрямків політики, програм та законодавства на жінок і чоловіків);

  • гендерний паритет (рівна кількість чоловіків і жінок) у державному управлінні;

  • гендерна освіта державних службовців.


Серед простих, але ефективних методів гендерного аналізу втілення цінності гендерної рівності на державному рівні виділяють так званий «3 Р метод». Цей метод розробили у Швеції для гендерного аналізу місцевих проектів. Однак, він досить швидко поширився як метод аналізу діяльності організацій і програм. Метод заснований на фактах і інформації щодо становища чоловіків і жінок в певній ситуації, відповідаючи на питання: Хто і що саме отримує і в які терміни?

Отже, «3 Р» включають:

  • «1 Р» ? репрезентація (відповідь на запитання «Хто?», вимірюється кількістю жінок і чоловіків, які представлені на різних рівнях в тій чи іншій організації, або беруть участь в процесі прийняття рішень).

  • «2 Р» ? ресурси (відповідь на запитання «Що?», вимірюється перерозподілом фондів, часу, інформації, простору між чоловіками і жінками).

  • «3 Р» ? реальність (відповідь на запитання «Які умови?», ґрунтується на основі дослідження цінностей, норм і стереотипів, що викликають нерівність між чоловіками і жінками).


Гендерний підхід у соціальній роботі, перш за все, базується на аналізі потреб чоловіків і жінок певної групи, їхніх поведінкових особливостей і реакцій на ті чи інші послуги. Під час надання послуг клієнтам і клієнткам важливо не плутати гендерний підхід з рольовим. Рольовий підхід ґрунтується на розуміння того, що кожній статі відповідає своя «роль» з притаманними їй характеристиками та особливостями. Виходячи з цього переконання, чоловікам і жінкам надаються різні послуги і до них формуються різні підходи. Говорячи про гендерний підхід, ми маємо на увазі соціальні чинники відмінності між чоловіками і жінками, а головне ? способи подолання цієї розбіжності за допомогою тих чи інших гендерно-чутливих і гендерно-перетворювальних послуг.

На рівні роботи з клієнтом (-кою) гендерний підхід передбачає:

  • Роботу зі стереотипами і помилковими уявленнями про чоловіків та жінок в цілому, а також про чоловіків та жінок як представників (-ниць) тієї чи іншої вразливої ??групи.

  • Розуміння не лише відмінностей, а й спільного між чоловіками і жінками, а також їхніх потреб отримувати як різні, так і загальні послуги.

  • Створення рівних умов і можливостей для доступу жінок та чоловіків до всіх видів послуг.


На рівні організації гендерний підхід передбачає:

  • Створення гендерно-чутливих політик і процедур.

  • Навчання основам гендеру і принципам гендерного підходу співробітників і співробітниць організації.

  • Участь співробітників і співробітниць організації у вирішенні стратегічно важливих завдань.

  • Створення в організації безпечного простору для роботи з жінками та чоловіками.


В рамках гендерного підходу здійснюються і надаються гендерно-чутливі та гендерно-перетворюючі послуги.



Глосарій до уроку 7:

Глосарій до уроку 7

Гендерний підхід ? підхід, який базується на врахуванні різних потреб і ситуацій, в яких опиняються жінки та чоловіки через свої соціальні ролі.

Комплексний гендерний підхід (зокрема в стратегічному плануванні) або гендерний аналіз ? процес забезпечення того, що жінки, чоловіки і інші соціальні групи будуть мати однаковий доступ до контролю ресурсів, переваг розвитку і прийняття рішень на всіх етапах процесу стратегічного планування.

Рольовий підхід ? підхід, який ґрунтується на переконанні про те, що кожній статі відповідає певна роль, з властивим тільки їй набором характеристик та особливостей.

«3 Р метод» ? методологія гендерного аналізу, яка складається з аналізу репрезентацій, ресурсів і реальностей положення чоловіків і жінок в певній ситуації.



Література уроку 7

Список використаної і рекомендованої літератури:

  1. Analyzing Gender. Women and Men in Development. – Stockholm: SIDA, 2003.

  2. Марценюк Т. Гендерна рівність і недискримінація: посібник для експертів і експерток аналітичних центрів. [Электронный ресурс] – Режим доступу: http://www.ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/3540/Martsenyuk_Gender_and_non_discrimination%20.pdf;jsessionid=C5C6CF7E7F41745D49626FDE21C7B63E?sequence=1

  3. Оцінювання соціально-гендерного впливу стратегій, програм і проектів регіонального розвитку : практ. посіб. / М. Колодій та ін.; за ред. І. Санжаровського. — К.: К.І.С., 2012.

  4. Формативное исследование гендерно-ориентированных программ, проектов, интервенций, услуг в сфере снижения вреда / Демченко И., Варбан М., Булыга Н. И другие. – К.: МБФ «Альянс общественного здоровья», 2015.

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: