Alliance

Гендерний підхід

Урок 1

Гендер і стать

Стать найчастіше пов’язують з такими біологічними ознаками як будова геніталій, репродуктивна система, набір хромосом. Загалом визначаються наступні біологічні ознаки стосовно статі:

  • генетичні – 46 ХХ хромосом у жінок і 46 ХУ – у чоловіків;

  • гонадні – репродуктивна функція у жінок і чоловіків;

  • гормональні – естроген у жінок, андроген у чоловіків;

  • соматичні – первинні і вторинні статеві ознаки.


Але яким чином ми розрізняємо чоловіків або жінок у суспільстві? За довгим чи коротким волоссям, типом і кольором одягу, певними манерами поведінки (агресивністю чи ніжністю) – тобто, тими ознаками, які є радше соціальними.

Для чого нам знати стать дитини, коли жінка ще вагітна? Так, аби уже купувати характерні для хлопчиків або дівчаток одяг та іграшки. Активно підказує нам це магазин дитячих іграшок, де є окремі секції (часто марковані відповідними кольорами – рожевим чи блакитним) для дівчаток чи хлопчиків. Навіть в університет ми вступаємо на відповідні спеціальності – дівчата швидше на філологію, а хлопці – на інформатику. Ці суспільні ознаки, які приписуються чоловікам або жінкам, і називають гендером.

Таким чином, гендер – це певні соціальні ролі, які очікуються від чоловіків і жінок. Жінка – передусім мама, доглядає дітей чи інших членів родини, відповідає за хатню роботу. А от чоловік – це радше професіонал, який фахово водить машину, експерт і знавець свого діла.

Поняття гендеру порівняно недавнє. До активного вжитку воно увійшло лише в 1960-х роках. Зокрема, виділяють дві найпоширеніші версії походження терміну «гендер»:

  • Вперше його вжив у 1955 році дослідник Джон Мані (John Money) у «Британському журналі з медичної сексології» (British Journal of Medical Sexology).

  • Більш популярною є друга версія: психоаналітик Роберт Столлер (Robert Stoller) у 1968 році опублікував статтю, у назві якої вжив слово «гендер»: «Стать і гендер: про розвиток мужності та жіночності» («Sex and Gender: on the Development of Masculinity and Femininity»).


Дослідникам виявилося недостатнім оперувати лише біологічним поняттям статі і вони почали вживати ще й слово гендер, яке на даний момент має досить критичний потенціал, тобто, зазначає, що у сучасному суспільстві недостатньо говорити лише про біологічні відмінності, а слід відзначати і відповідні гендерні ролі. Гендерна роль – це той набір поведінкових практик, які очікуються від жінок і чоловіків. Наприклад, традиційно «чоловічими» є характеристики, що співвідносяться з позиціями влади та управління, – прагнення до лідерства, амбіційність, владність, об’єктивність, сила, вміння приймати рішення, розум, реалізм. Традиційно «жіночі» характеристики у цьому плані ? протилежні до чоловічих: покірність, безпорадність, залежність, безвідповідальність, слабкість, віра у домінування чоловіка, необ’єктивність.

У традиційних суспільствах дівчаток навчають лише бути вправними господинями та люблячими матусями, а хлопчиків – захисниками країни і постачальниками матеріальних благ для родини. Такий підхід у вихованні називають статево-рольовим: кожній статі відповідає «своя» роль, яку повинні виконувати чоловік або жінка.

Доцільно зазначити, що гендерна теорія чи гендерні студії – це критичний підхід, який заперечує подібні думки про «винятковість» біологічного фактору (або біологічний детермінізм). Біологічні відмінності між чоловіками і жінками не заперечуються, але підважуються як єдино можливі для пояснення гендерних ролей.

Відомим словам Зігмунда Фройда «Анатомія – це доля» протиставляється альтернативний вислів французької філософині Сімони де Бовуар із праці «Друга стать»: «Жінкою не народжуються – жінкою стають». Подібне можна сказати і про чоловіків. Адже ми приходимо у світ, де вже існують певні очікування щодо наших ролей та сценаріїв поведінки. У процесі виховання (або соціалізації) ми навчаємося так званим «правильним» ролям, які відповідають традиційним уявленням про маскулінність і фемінність.

Дійсно, ще змалечку нас вчать бути хлопчиком чи дівчинкою, наприклад, купуючи відповідні іграшки. Дівчинка повинна гратися дитячим посудом. А якщо таку іграшку у батьків попросить хлопчик, йому часто пояснюють, що це «не чоловіча справа готувати їсти». Але хіба зайвим для будь кого буде вміння приготувати їжу собі та близьким? Тут допомагають ще й маркетологи, адже  часто дитячі іграшкові кухні пофарбовані у яскраво рожевий колір. Вони ніби підказують батькам – купіть мене саме для дівчинки, адже вона майбутня господиня. Коли ми критично оцінюємо цей приклад, то послуговуємося гендерною теорією.



Глосарій до уроку 1:

Глосарій

Стать (або біологічна стать) – сукупність анатомо-фізіологічних ознак організму, яка забезпечує відтворення потомства й дозволяє розрізняти в більшості організмів чоловічі й жіночі особини, а також один із двох розрядів живих істот (чоловіків і жінок, самців і самок), які різняться за цими ознаками.

Гендер — стать як соціальна категорія, на відміну від біологічної статі. Це соціальний конструкт, який охоплює соціальні можливості кожної статі в освіті, професійній діяльності, доступі до влади, сімейних ролях та репродуктивній поведінці. Гендер є одним з базових вимірів соціальної структури суспільства і стосується не анатомо-фізіологічних властивостей, за якими розрізняються чоловіки і жінки, а соціально сформованих рис, притаманних фемінності (жіночості) та маскулінності (мужності).

Гендерні ролі — ролі, які відведені чоловікам і жінкам відповідно до культурних норм і традицій. Найчастіше гендерні ролі базуються не на біологічних і фізичних характеристиках, а, як правило, на стереотипах і уявленнях про те, що можуть і повинні робити чоловіки і жінки. Проблеми стосовно гендерних ролей виникають тоді, коли суспільство приписує більшу цінність одній із статей – чоловікам.

Виховання (або соціалізація) – всебічне і послідовне входження індивіда в суспільство чи окрему його частину. Розрізняють первинну та вторинну соціалізації. Первинна – це та початкова соціалізація в житті індивіда, яку він проходить в дитинстві, стаючи в результаті членом суспільства. Вторинна соціалізація – це кожен наступний процес, який дозволяє вже соціалізованому індивідові входити в нові сфери суспільства.

Статево-рольовий підхід у вихованні – навчання дівчаток і хлопчиків тим гендерним ролям, які стереотипно відповідають їхній біологічній статі. Цей підхід критикується гендерною теорією як такий, що базується на стереотипах і обмежує подальшу діяльність жінок і чоловіків.

Біологічний детермінізм у поясненні гендерних ролей базується на ідеї, що біологічне – це єдино можливе пояснення відмінностей між жінками і чоловіками. Натомість соціальні чинники не беруться до уваги.

Гендерна теорія – критика біологічного детермінізму як єдино можливого пояснення відмінностей між жінками і чоловіками; бере до уваги соціальні та культурні особливості гендерних ролей.



Література уроку 1

Література

  1. Маєрчик М. Гендер і стать: від бінарності до багатоманіття (Розділ 1) // Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. – К.: Критика, 2013. – С. 11-27. / доступ до книги http://ekmair.ukma.kiev.ua/bitstream/123456789/2274/1/Gender_for_media_print.pdf

  2. Маєрчик М. Гендерована біологія: наукові факти і політичні інтерпретації (Розділ 4) // Гендер для медій: підручник із гендерної теорії для журналістики та інших соціогуманітарних спеціальностей / за ред. М. Маєрчик, О. Плахотнік, Г. Ярманової. – К.: Критика, 2013. – С. 61-75. http://ekmair.ukma.kiev.ua/bitstream/123456789/2274/1/Gender_for_media_print.pdf

  3. Тартаковская И.Н. Биологические факты и политические интерпретации: «Разделились безпощадно мы на женщин и мужчин» // Гендер для «чайников». – 2006. – С. 11-26. / доступ до книги http://ru.boell.org/ru/2012/12/25/gender-dlya-chaynikov

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: