Alliance

Особливості консультування

Урок 3

Невербальне спілкування

Спілкування клієнта і консультанта відбувається по двох каналах - вербальному (за допомогою слів) і невербальному (без слів).

По вербальному каналу передається «чиста інформація», зміст, який хоче донести до слухача консультант.

Невербальне спілкування відбувається за допомогою міміки, жестів, пози, розташування в просторі. Ці сигнали можуть розповісти про справжні думки співрозмовника, його душевний стан, ставлення до партнера по спілкуванню і, головне, готовність йти на контакт.

Консультант контролює невербальний канал спілкування, щоб:

  • точніше орієнтуватися в ситуації, розуміти невербальні повідомлення, які надходять від клієнта, його готовність до контакту, ступінь довіри;

  • керувати власними невербальними сигналами, що посилаються клієнту, демонструвати прийняття і підтримку.


Просторова організація спілкування

Чотири зони міжособистісного спілкування.

Зона інтимного спілкування (від півметра до безпосереднього тілесного контакту).

На такій відстані зазвичай спілкуються закохані, батьки з дітьми, дуже близькі друзі. Вибираючи в ході консультування таку дистанцію, ви даєте людині зрозуміти, що ставитеся до неї як до близького друга. Це змінює ситуацію консультування на дружню бесіду.

Зона особистого спілкування (от 0,5 м до 1,5 м)

Як правило, на такій дистанції спілкуються добре знайомі один одному люди. Це оптимальна відстань для консультування.

Зона формального спілкування (от 1,5 м до 3 м)

Така дистанція швидше доречна в ситуації формальної співбесіди або ділових переговорів. Ускладнює встановлення контакту.

Зона публічного спілкування (більше 3 м)

Навіть ділове спілкування неможливе на такий дистанції. Публічна зона - відстань, яка дотримується, коли ми звернемося до великої групи людей.

Орієнтація в просторі

Друзі - поруч, консультант і клієнт - під кутом 90 градусів без бар'єрів, учасники ділової бесіди - через кут столу, конкуренти - через стіл.

Консультанту необхідно пам'ятати, що клієнт/ка добре розуміє пози і жести.


Тому консультанту необхідно добре вміти «читати» пози і жести клієнтів і використовувати їх для ефективного консультування.

Відкрита поза - руки і ноги не схрещені - свідчить про щирість і бажання говорити відверто.

Закрита поза - схрещені руки і / або ноги - свідчить про відсутність контакту, недовіру або бажання утримуватися від швидкого емоційного зближення в контакті.

Легкий нахил корпусу вперед - це готовність до спілкування, включеність в процес спілкування.

Сильний нахил корпусу вперед (45 градусів і більше) показує тиск, агресію.

Нахил корпуса назад - відсутність контакту, «виключення» з процесу спілкування, бажання віддалитися.

Жести, що демонструють неготовність до контакту:

  • Жести підозрілості і прихованості свідчать про недовіру до вас, сумнівів у вашій правоті, про бажання щось недоговорити і приховати від вас (це - потирання чола, скронь, підборіддя, прагнення прикрити обличчя руками).

  • Жести і пози захисту є знаками того, що співрозмовник почуває небезпеку або загрозу (стискання пальців в кулак).

  • Жести міркування й оцінки передають стан замисленості і прагнення знайти рішення проблеми (рука у щоки, потирання перенісся).

  • Жести сумніву і непевності — чухання вказівним пальцем правої руки під мочкою вуха або ж бічній частині шиї, дотик до носа чи його легке потирання.

  • Жести готовності сигналізують про бажання закінчити розмову чи зустріч (подача корпусу вперед, при цьому обидві руки лежать на колінах чи тримаються за бічні краї стільця).


Якщо ви при зустрічі з клієнтом практикуєте рукостискання, воно теж багато що може вам сказати:

  • долоня, повернена тильною стороною вниз, зверху над долонею партнера— прагнення до домінування, владне рукостискання, спроба взяти ситуацію під контроль;

  • долоня, повернена тильною стороною вгору, внизу під долонею партнера— готовність до покори, сигнал тому, чиє домінування визнається;

  • долоня ребром вниз (вертикальне положення) — позиція рівності;

  • рукостискання «рукавичка» (дві долоні охоплюють одну долоню співрозмовника) - прагнення показати щирість, чуйність, глибину почуттів ініціатора рукостискання; жест, як правило, супроводжується усмішкою і потрушуванням);

  • рукостискання «котлеткою», мляве рукостискання може бути показником слабкості характеру або проявом депресивних тенденцій;

  • сильне рукостискання часто є відмінною рисою активних або агресивних людей;

  • коротке, мляве рукостисканняможе свідчити про байдужість;

  • вельми тривале рукостискання і занадто вологі руки говорять про сильний вплив партнера, виражене почуття відповідальності.





Глосарій до уроку 3:

Глосарій

Невербальне  спілкування - те, що люди повідомляють один одному без слів, за допомогою «мови тіла» (погляду, виразу обличчя, жестів, пози, інтонації і т.п.).

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: