Alliance

Особливості консультування

Урок 2

Алгоритм консультування

Бесіда консультанта з клієнтом - далеко не випадковий процес, вона організована за певними правилами, дотримання яких робить її ефективною і цілеспрямованої.

Процес консультування складається з наступних обов'язкових етапів:

1 етап. Створення комфортної обстановки, встановлення контакту

2 етап. Визначення проблеми клієнта у контексті його життєвої ситуації.

3 етап. Надання інформації

4 етап. Обговорення можливих варіантів дій у даній ситуації

5 етап. Вихід з контакту

Зміст першого етапу консультування.

  • Правильно організувати простір консультації. Вибрати приміщення або місце, у якому можна забезпечити конфіденційність. Наприклад, на польовому маршруті необхідно відвести клієнта убік від інших людей, машин. Розташуватися від нього під кутом 90 градусів, на відстані близько одного метра. Між клієнтом і консультантом не повинно бути бар'єрів з меблів, рослин та ін.

  • Стати у позу консультанта (легкий нахил корпусу вперед, легкий нахил голови набік, руки і ноги не схрещені).

  • Встановити контакт очима (подивитися клієнту у очі важливо на початку спілкування). Потім контакт очима стає «м'яким» - співрозмовники дивляться один одному у очі періодично. Якщо постійно дивитися у очі клієнтові, він відчує тиск і незручність.

  • Відрекомендуватися. Кожен консультант може використовувати своє формулювання, наприклад: "Я - Сергій, соціальний працівник. Наша організація займається наданням соціальної і психологічної (юридичної, медичної) допомоги безкоштовно і анонімно».

  • Повідомити про конфіденційність: «Все, що ми обговоримо, залишиться між нами»

  • Уточнити, як звертатися до клієнта («Як я можу до Вас/тебе звертатися?»).

  • Почувши ім'я, відразу його повторити («Радий, що Ви/ти вирішили/ла поговорити, Тетяно»).


Зміст другого етапу консультування

  • Якщо клієнт сам звернувся за консультацією, запропонувати йому викласти причину («Що Ви/ти хотіли/в/ла сьогодні обговорити?»)

  • Якщо розмова відбувається з ініціативи консультанта, почати збір інформації за допомогою питань. Важливо зрозуміти, як клієнт відноситься до теми консультації (особистих ризиків інфікування, тестування на ВІЛ / вірусні гепатити, безпечного вживання наркотиків, використання презервативів і т.п.) і що він вже про це знає.

  • Вислухати клієнта, не оцінюючи і не критикуючи.

  • Узагальнити отриману від клієнта інформацію. («Якщо я тебе правильно зрозумів/ла, Ви/ти багато знаєш про ВІЛ, але не довіряєте/єш швидким тестам»).

  • При необхідності задати уточнюючі питання («Коли саме це сталося?»).


Зміст третього етапу консультування

  • Визначити, яка інформація по темі консультації потрібна даному клієнтові

  • Донести інформацію простою, доступною мовою

  • Запропонувати клієнтові задати уточнюючі питання.

  • Попросити клієнта узагальнити отриману від консультанта інформацію («Можеш сказати, що нового про швидкі тестах Ви/ти почули/в/ла?»)


Зміст четвертого етапу консультування

  • Перерахувати можливі варіанти дій у даній ситуації («Ти можеш зробити швидкий тест на ВІЛ з моєю допомогою прямо зараз. Можеш піти у кабінет Довіри. Можеш відкласти тестування, щоб ще раз все обміркувати»).

  • Обговорити переваги і недоліки кожного варіанту.


Зміст п'ятого етапу консультування

  • Запитати клієнта про його рішення.

  • Показати, що консультант поважає право клієнта на самостійний вибір.

  • Подякувати за співпрацю.

  • За необхідності домовитися про нову зустріч.

  • За необхідності дати інформацію і переадресувати клієнта до інших фахівців або у інші установи, організації.





Глосарій до уроку 2:

Глосарій


Алгоритм - послідовність дій, що ведуть до вирішення поставленого завдання.

Конфіденційність - принцип, згідно з яким особа, яка надає професійні послуги, не повинна порушувати прав клієнта на таємницю приватного життя, тобто не повинна розголошувати відомості, отримані у процесі співпраці.

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: