Alliance

Особливості консультування

Урок 1

Поняття консультування

Визначення консультування

Консультування - це двостороннє спілкування, під час якого консультант допомагає клієнту прийняти інформоване рішення.

«Консультування - це конфіденційний діалог між клієнтом і людиною, що надає допомогу, що має на меті допомогти клієнту впоратися з проблемою і прийняти щодо проблеми власне рішення».

ВООЗ, Глобальна програма з ВІЛ/СНІДу, 1999.

Завдання консультування:

  • поліпшення психологічного стану клієнта (наприклад, зниження тривоги, напруги, підвищення емоційної і стресової стійкості і т.д.);

  • емоційна підтримка і увага до переживань клієнта;

  • допомога у вирішенні проблеми клієнта, прийняття ним усвідомленого рішення щодо свого життя і здоров'я;

  • оптимізація життєвих сил і установок клієнта, зміна його ставлення до проблеми (від «глухого кута» - до «вибору рішення»);

  • навчання клієнта навичкам виходу зі складних життєвих ситуацій, збереження здоров'я, безпечної поведінки.


  Основні принципи, що лежать в основі ефективного консультування:

  • Кожна людина важлива, цінна і заслуговує поваги.

  • Кожна людина в стані бути відповідальною за свої вчинки.

  • Кожна людина має право приймати самостійні рішення.

  • Кожна людина має право вибирати цінності і цілі.

  • Консультант відповідає за якість наданої інформації, допомогу в прийнятті оптимального рішення, клієнт відповідає за власне життя і здоров'я.

  • Консультант допомагає клієнту в прийнятті рішення, але не приймає рішення за клієнта.

  • Клієнт і консультант несуть спільну відповідальність за процеси, що відбуваються під час зустрічей; консультант не несе відповідальності за те, що відбувається з клієнтом між зустрічами.


Основні типи консультування і їх спрямованість:

  • кризове консультування: підтримка у клієнта почуття контролю над складною життєвою ситуацією;

  • підтримує консультування: емоційна підтримка клієнта (емпатія, розуміння, підтримка почуттів клієнта). Людина, що переживає горе або втрату, може і повинна розраховувати на те, що після консультації їй буде трохи легше, і консультант націлений на підтримку здорового процесу проживання втрати, що призводить до полегшення;

  • мотиваційне консультування: допомога в прийнятті рішення, відчутті клієнтом власної відповідальності, що приходять разом з розумінням того, що відбувається;

  • інформаційне консультування: надання необхідної інформації, направлення (переадресація), організаційна допомога у вирішенні проблеми.


Хто може проводити консультування

  • психологи

  • соціальні працівники

  • медичні працівники

  • волонтери, що пройшли спеціальне навчання.


Відмінність консультування від психотерапії

Консультант має справу з проблемами, які занадто складні, щоб людина могла їх вирішити самостійно, але не настільки серйозні, щоб була потрібна спеціалізована допомога психотерапевта. Клієнт сприймається консультантом як дієздатний суб'єкт, відповідальний за вирішення своєї проблеми.

Відмінність консультування від дружньої бесіди

Консультування на відміну від дружньої бесіди передбачає професійну позицію консультанта - немає панібратства, є певна мета, яку необхідно досягти разом з клієнтом, консультація має певні етапи, які необхідно пройти консультанту разом з клієнтом у обов'язковому порядку.

Консультант в консультуванні:

  • займає нейтральну позицію;

  • НЕ дає порад клієнту;

  • НЕ приймає рішення замість клієнта;

  • НЕ змушує дотримуватись певних рекомендацій;

  • НЕ примушує до виконання певних дій.


Три основні підходи у консультуванні:

  1. Особистісно-орієнтоване консультування. Засноване на аналізі індивідуальних, особистісних причин проблеми клієнта, виявленні процесу утворення руйнівних особистісних стереотипів, запобігання подібних проблем у майбутньому. Консультант тут принципово утримується від порад і організаційної допомоги, так як це відводить убік від внутрішніх, глибинних причин проблеми.



  1. Проблемно-орієнтоване консультування. Направлене на аналіз конкретної проблеми, її зовнішніх причин, пошук шляхів вирішення. Головною метою проблемно-орієнтованого консультування є поліпшення здатності клієнта вирішувати свої проблеми, виявлення ресурсів для вирішення проблеми. Консультант може запропонувати організаційну допомогу для вирішення проблеми.



  1. Рішення-орієнтоване консультування.


Акцент тут робиться на активацію власних ресурсів клієнта для вирішення проблеми. Представники цього підходу звертають увагу на той факт, що аналіз причин проблеми неминуче призводить до посилення почуття провини у клієнта, що є перешкодою до співпраці консультанта і клієнта.



Глосарій до уроку 1:

Глосарій

Психотерапія - система лікувального впливу на психіку, а через психіку на весь організм людини; «лікування розмовою».

Емпатія - вміння точно сприймати почуття клієнта і співпереживати йому.

Перевірте свої знання, пройдіть тест до цього уроку.

Пройти тест

Уроки цього курсу: